Hoe om te gaan met IBS op de universiteit?

Je werkt al weken aan dat project en het is eindelijk tijd om het in te dienen. Plots wordt je onderbuik getroffen door een scherpe pijn. Je rent naar het toilet, hand op je buik, de pijn is gewoon ondraaglijk. Ten eerste gaat de toiletdeur niet dicht, waardoor je hem met je vrije hand moet vasthouden. Dan, na 10 minuten hevige pijn, reik je uit en... er is geen toiletrol. Gelukkig heb je altijd zakdoekjes bij je. Je zit weer aan je tafel, klaar om je in te dienen, te popelen om dit eindeloze project af te ronden. Je kijkt op de klok, het is 12:05 - en je hebt je deadline gemist.



Hoe overdreven dit ook klinkt, dit is hoe uitdagend het leven met IBS kan zijn. Het is vaak pijnlijk, gênant en onvoorspelbaar en het treft velen van ons. Volgens Guts UK is 'PDS zowat de meest voorkomende aandoening van het spijsverteringsstelsel en tot een derde van de bevolking ervaart van tijd tot tijd symptomen.'

Daarom hebben we besloten een lijst met factoren samen te stellen die u zullen helpen er veel gemakkelijker doorheen te gaan, zodat u de belangrijke momenten in uw leven niet hoeft te missen.





Afbeelding kan het volgende bevatten: Maaltijd, Portret, Fotografie, Foto, Hotdog, Eten, Zoetwaren, Snoep, Voedsel, Vrouwelijk, Gezicht, Menselijk, Persoon

1. Geen cheesy chips meer na Mosh



Ik weet dat het klinkt als een nachtmerrie, als je je vrienden een Big Mac moet zien eten na een avondje stappen en je alleen wortelzakjes en ongekruide frietjes overhoudt. Maar er zijn momenten waarop uw gezondheid veel belangrijker is dan een stuk pizza. Een van de meest cruciale stappen in deze reis is het volgen van een aangepast en uitgebalanceerd dieet en gezond en regelmatig eten. Als studenten kan dit best lastig zijn om te bereiken. We hebben een beperkt budget en zijn meestal te moe of te druk om een ​​goede maaltijd te bereiden.

Mijn advies is om een ​​diëtist te bezoeken - zij kunnen je advies geven over wat je moet eten en je helpen bij het identificeren van voedsel dat je kan triggeren. Dit kan een uitsluitingsdieet zijn, zoals het Low Fodmap-dieet, waarbij je een aantal veelvoorkomende triggerfoods uit je maaltijden zou schrappen. Als uw symptomen verbeteren, kunt u deze items opnieuw opnemen in uw lijst met verdraagbare voedingsmiddelen.

Persoonlijk heeft het uitproberen van een nieuw dieet mijn humeur verbeterd, evenals mijn fysieke vermogen en symptomen. Ik heb ook ontdekt dat er genoeg opties zijn, zoals Domino's glutenvrije pizza of Mc Donald's hamburgers zonder de broodjes. Je kunt dus nog steeds een avondje uit en met een volle maag thuiskomen. Als je nieuwsgierig bent naar hoe het werkt, zijn er tal van online artikelen en recepten die je kunt verkennen.

Tip: Doe uitgebreid onderzoek voordat je begint. Het veranderen van je voedingspatroon is niet eenvoudig en vereist organisatie en constant management, bijvoorbeeld het bijhouden van een voedingsdagboek.

2. Tussentijdse badkamerpauzes

Als je last hebt van PDS, weet je waarschijnlijk hoe gênant het is om een ​​college te verlaten om naar het toilet te gaan. De ogen van iedereen zijn op je gericht als je de trappen van de collegezaal af rent om de ramp te vermijden die nog moet gebeuren.

Als u een goed dieet volgt, worden deze plotselinge pauzes in het toilet hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door stress. We weten allemaal dat student zijn enorm stressvol kan zijn. Verhuizen naar een nieuwe omgeving, nieuwe vrienden maken, deadlines halen, op jezelf gaan wonen. Dit zijn allemaal factoren die universiteitsstudenten veel angst kunnen bezorgen. Het is dus belangrijk om te leren omgaan met stress. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar helaas, als je last hebt van IBS, is het van fundamenteel belang. Er zijn tal van manieren om het te verminderen.

Allereerst: sporten. Het is een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om stress te bestrijden en het zal extra voordelig zijn als je het regelmatig doet. Probeer een activiteit te vinden die je vreugde zal brengen, zoals hardlopen, dansen, yoga, enz. DMU heeft een ongelooflijk dagelijks programma van gratis recreatieve sporten voor studenten, genaamd DMUactive. Hun sessies zijn gratis en worden het hele academiejaar gegeven door 26 studentactivators en 3 coaches.

Een andere goede manier om stress te verminderen is door meditatie. Meditatie zal je helpen om negatieve gedachten, zorgen en andere factoren die angst veroorzaken te elimineren. Het zal je emotionele welzijn, je slaappatroon en je zelfbewustzijn verbeteren. DMU biedt ook regelmatig Mindfulness-sessies van 30 minuten aan in de Ademruimte. Dit is een perfecte plek om te vertragen, te ontspannen en in het moment te zijn. Andere behandelingen, zoals hypnotherapie en ontspanningstherapie, zijn ook effectief gebleken bij het verlichten van stress en IBS-symptomen.

Tip: Zoek uit wat voor jou werkt, wat je kalmeert. Zeg vaarwel tegen tussentijdse badkamerpauzes. Als uw stress en angst niet gemakkelijk beheersbaar lijken, neem dan contact op met uw huisarts voor advies, want zij kunnen mogelijk counseling geven.

Afbeelding kan het volgende bevatten: Plank, Boekenkast, Toetsenbord, Computertoetsenbord, Computerhardware, Hardware, Elektronica, Computer, Meubilair, Persoon, Menselijk, Binnenshuis, Boek, Kamer, Bibliotheek

3. Vind nuttige medicatie

8÷2(2+2) antwoord

Als niets van het bovenstaande lijkt te helpen, geef dan niet op. Ik weet dat het het einde van de wereld lijkt, maar dat is het niet. Na verloop van tijd zul je leren hoe je je dieet kunt beheren en hopelijk zul je manieren vinden om de stress te verminderen die gepaard gaat met het zijn van een universiteitsstudent.

Als dit allemaal niet helpt, maak dan een afspraak met uw huisarts en zij zullen u adviseren over wat u moet nemen. Ze zullen u hoogstwaarschijnlijk pillen voorschrijven om darmkrampen en darmpijn te verminderen. Hopelijk zullen deze een significante verandering in uw welzijn teweegbrengen en uw reizen naar de openbare toiletten van de uni verminderen.

Helaas, omdat er geen bekende oorzaak is, is er geen specifiek recept dat uw symptomen volledig zal genezen, maar het kan ze verbeteren. Het is allemaal een kwestie van vallen en opstaan. Gelukkig lijkt het erop dat naarmate de geneeskunde vordert, er nieuwe medicijnen en behandelingen worden ontwikkeld die IBS-patiënten in de toekomst kunnen helpen, inclusief wij studenten.

Tip: Overleg met uw huisarts of apotheker. Zij zullen weten welke behandelingen u zullen helpen, afhankelijk van de symptomen waar u last van heeft.
Over het algemeen beïnvloedt IBS mensen anders, dus we wilden ons advies en tips doorgeven die u hopelijk zullen helpen ermee om te gaan.

Als u meer informatie nodig heeft over IBS, de symptomen en behandelingen? Klik hier .