Review: Angels in America Deel 2: Perestroika

Het epische drama van Tony Kushner, dat zich halverwege de jaren tachtig afspeelt, beeldt een tijd af waarin de aids-crisis op zijn hoogtepunt was, toen Reaganomics de toekomst hervormde, toen de schade aan de ozonlaag alarmbellen deed rinkelen en de hervormingen van het glasnostbeleid van Michail Gorbatsjov de een einde aan de Koude Oorlog. Toch gaat dit stuk, opgevoerd in het ADC en geregisseerd door Alastair Henfrey, veel verder dan de context van zijn setting. In een gigantische productie als deze, geregisseerd met gevoeligheid en perceptie, is het de vooruitziendheid van het schrijven en de creativiteit van de acteurs die samen een betoverend, zij het wat langdradig stuk theater presenteren.

Afbeelding kan het volgende bevatten: Persoon, Kleding, Vrijetijdsbesteding, Stoel, Meubilair, Uitvoerder, Persoon, Menselijk, Podium

Het stuk draait om het verhaal van Prior Walter, gespeeld door Joe Pieri, een homoseksuele man met hiv, die wordt bezocht door een engel en te horen krijgt dat hij een profeet is. Verweven in dit verhaal is het leven van de echte New Yorkse advocaat Roy Cohn (Daniel Bishop), die stervende ligt in zijn ziekenhuisbed, en Mormon Joe (Paul Storrs), die zijn seksualiteit verkent. Het stuk is gelaagd met magisch-realistische elementen en presenteert een ongemakkelijke en gruizige realiteit die klopt tegen de gewaagde neonlichten van de engelen op het podium. Kushner legt behendig drie uitgebreide verhaallijnen neer voordat hij ze verweeft in een reeks verhelderende, ingewikkelde omwegen. Hoewel het stuk zelf zwaar is, zorgen momenten van humor en lichtzinnigheid ervoor dat de tonen van het stuk krachtig, visueel verbluffend en technisch complex worden.

Bijzonder opmerkelijk was Joe Pieri's afbeelding van Prior. In een voorstelling die een indrukwekkende vorstelijke hauteur in evenwicht bracht met ironische humor, blonk Prieri uit in het portretteren van het oprechte lijden van een aids-slachtoffer. Met het vermogen om een ​​gevoel van zelfdramatisering te behouden zonder ooit in karikaturen te vervallen, culmineerde de hartverscheurende kwetsbaarheid van zijn eens zo fel onafhankelijke karakter in een ontroerende scène tussen hem en Louis, gespeeld door Guy Webster. De pijn van zijn vaak zelfmedelijdende pad naar verkenning van zijn ziekte is niet alleen sympathiek, maar eigenlijk ontroerend.

Afbeelding kan het volgende bevatten: Artiest, Dans, Persoon, Mens, Danshouding, Vrijetijdsbesteding

Evenzo verdient Anabelle Haworth de eer voor haar afbeelding van Harper, de aan Vallium verslaafde vrouw van Joe, die zowel hilarisch geestig als hartverscheurend kwetsbaar was in haar presentatie van een vrouw die tot afleiding werd gedreven door de acties van een seksueel verwarde echtgenoot . Het was duidelijk dat de acteurs hun personages benaderden met een ongelooflijk niveau van inzicht, waarbij ze figuren presenteerden die volledig gevormd, kleurrijk en fascinerend waren in hun afbeeldingen van complexe, soms levensechte individuen. Helaas, naarmate het stuk vorderde, begonnen gaten in de interpretaties van de personages door de acteur zich wat meer te tonen. Repetitieve en ietwat monotone stemmen begonnen soms te raspen, en tegen het einde voelde het alsof de acteurs waren vervallen in de comfortabele maniertjes van hun personages, waardoor ze een extra laag van diepte en complexiteit aan hun rollen hadden gegeven, wat inzichtelijk zou zijn geweest en spannend om te ervaren.

Afbeelding kan het volgende bevatten: Zitten, Vrijetijdsbesteding, Uitvoerder, Muzikant, Muziekinstrument, Pak, Overjas, Jas, Kleding, Kleding, Stoel, Meubilair, Menselijk, Persoon

De verlichting, het geluid en het decorontwerp demonstreerden en versterkten het betoverende gevoel van magisch-realisme dat de ogenschijnlijke toon van het stuk accentueerde. Het opdelen van het podium in vier secties waarin verschillende scènes functioneerden, hielp de individualiteit van elke verhaallijn te benadrukken, met als hoogtepunt een samensmelting van alle vier de zones, die de samensmelting van de trajecten van de hoofdpersonages opmerkzaam weerspiegelde. Het gebruik van heldere, neonkleuren van verlichting droeg ook bij aan het gevoel van het bovennatuurlijke, vooral opvallend was het gebruik van neonroze verlichting tijdens het eerste bezoek van de Angel. Evenzo karakteriseerden openlijke tonen van rood, wit en blauw het Amerikaanse thema van het stuk en hielpen het realistische acteerwerk te combineren met een gevoel van 'magie', een passend verontrustend effect. Dit werd verder benadrukt door het gebruik van een zwart scherm, dat zich opende en een neonreeks engelenvleugels onthulde, waardoor een andere zeer geladen laag van het bovennatuurlijke in de uitvoering werd gebracht.

Over het algemeen pakten de castleden een notoir complex stuk theater aan en ze moeten de eer krijgen voor de manier waarop ze een zwaar, lang en emotioneel complex stuk schrift benaderden. Inzichtelijk, enigszins repetitief, maar toch overweldigend aangrijpend; dit stuk theater was een prestatie op zich.

4/5 sterren

Omslag: Gabriel Humphreys